а хто що знає про Австро-Угорську армію?
Jan. 27th, 2025 09:13 pm![[personal profile]](https://www.dreamwidth.org/img/silk/identity/user.png)
Молодшенький тут питався, хто з родини воював у яких арміях. В процесі знайшов цікаве фото, де, правда, не пряма родина, але і не чужі. (Як назвати прадіда, коли на одному з етапів переходу поколінь там не батько, а вітчим?) Ось воно, нижче. Крім того, що просто прикольно, мені ще цікаво, чи хто розбирається у військових званнях і відзнаках? У них там зірочки на комірці, раніше навіть не задумувався...


no subject
Date: 2025-01-28 06:29 am (UTC)no subject
Date: 2025-01-28 10:55 am (UTC)Одна звездочка: Это обозначает младшего лейтенанта (Leutnant).
Две звездочки: Это обозначает лейтенанта (Oberleutnant).
Три звездочки: Это обозначает капитана (Hauptmann).
no subject
Date: 2025-01-28 04:26 pm (UTC)Ага, бачу, у мого не-зовсім-предка на різних фотографіях іде прогрес від лейтенанта до капітана. Ще є його фото зовсім молодим, там на комірці не дві зірочки, а два хрестики з загладженими кінцями.
no subject
Date: 2025-01-28 05:25 pm (UTC)Плюс -- офіцери, у рядових були гвинтівки плюс багнети
Плюс -- шляхта, з своїми сарматськими фантазіями
no subject
Date: 2025-01-29 03:59 pm (UTC)По австрійцям я не істина в останній інстанції.
Судячи по блузам з відкидним коміром і низької якості сукна у солдат на задньому плані, це фото десь 1917-1918 року.
Задній ряд - 3 рядових. Що за відзнаки на комірі - не знаю.
Передній ряд зліва: 1. Фельдфебель, 2. Капітан, 3. Старший лейтенант, 4. Штабсфельдфебель, 5. Фельдфебель. Бойових нагород ні у кого немає.
no subject
Date: 2025-01-29 06:27 pm (UTC)Ото видно, спеціаліст. Я міг би і не дивуватися: одна з фотографій мого предка у мене в шапці, ну дуже подібній на шапочку на вашому аватарі :)
Розмір фото зменшувати -- гріх, от я і не став :)
Рік там, я думаю, все-таки трохи ранніший. Хлопчикові, синові Михайла (старшого лейтенанта), навесні 1917-го виповнилося 15 років, а тут він таки молодший. Ось тут нижче ще два його портрети. На другому уже, якщо я правильно зрозумів, капітан -- і вже в армії ЗУНР. А от на першій він явно молодший, ще перед війною.... Що то за хрестики, не знаєте?
no subject
Date: 2025-01-29 07:09 pm (UTC)2. Зате я тепер зрозумів, чого у них немає бойових нагород - це воєнні урядовці.
3. Обидва фото в цьому Вашому коментарі - урядовець австрійської армії. Перше - це еквівалент сержанта, друге - еквівалент фельдфебеля.
А на фото натовпу ця людина сидить не в центрі - а першим зліва.
4. І я помилився - другий зліва не капітан, а штабс-фельдфебель. Просто галун польовий і жовтий, а не золотистий.
>Я міг би і не дивуватися: одна з фотографій мого предка у мене в шапці, ну дуже подібній на шапочку на вашому аватарі :)
:))) Скоріше за все, це кепі зразка 1917 - його робили з флісу, коли зовсім погано з сукном стало.
>Що то за хрестики, не знаєте?
Перші у всіх - Хрест цивільних заслуг. Але на "Воєнній стрічці", тож отримані вже під час Першої світової. Їх давали заслуженим сержантам, нижчим урядовцям і т.п. за різні не бойові заслуги.
Другий-третій хрест - це ювілейний хрест на честь річниці коронації цісаря Франца-Йозефа 1 у 1908 році. Давали майже всім, хто був на державній службі. Що цікаво, лише другий зліва носить його на стрічці для військових, решта - на стрічці для цивільних урядовців.
Другий зліва ще носить третім якийсь хрест - _ніби_ Мобілізаційний хрест 1912-1913.
Четвертий зліва ще носить другою Ювілейну медаль 1898 року - знов на стрічці для цивільних урядовців.
no subject
Date: 2025-01-29 11:12 pm (UTC)> Фото натовпу точно не може бути зроблене раніше 1916. До того таких мундирів просто не носили.
Ну, не натовп, а, скорше, група.... :)))))
Але згоден. Я раніше переплутав рік і день народження хлопчика, він народився в девʼятсот шостому (зате другого числа, а я помилково вважав, що навпаки), на фото 10-11 років, тому 1916-17 оцінка - просто в яблучко.
> А на фото натовпу ця людина сидить не в центрі - а першим зліва.
Та ні, таки в центрі. Хоч саме на цих фото подібності не видно, але це одна і та сама людина -- всі, хто його знав, погоджувалися з підписом на фото, та і просто, якщо переглянути решту його ж фотографій з різних ракурсів, то стає ясно, що це він. Хороша ілюстрація факту, як анфас і півпрофіль (не кажучи вже про профіль) не обовʼязково корелюють.
Не впевнений, що це таке -- воєнний урядовець? Не знаю, наскільки прадзядзьо (ну, не повертається в мене язик сказати "прадід", регіональна мова -- сильна річ) воював, але фотографії є і в шинелі, та і шаблю для чогось носив.
no subject
Date: 2025-01-31 09:39 am (UTC)>Та ні, таки в центрі.
Зрозумів. Тоді він вже отримав офіцерське звання - еквівалент старшого лейтенанта (точна назва залежить від того, в якій сфері він був урядовцем). В принципі це непогана кар'єра.
>Не впевнений, що це таке -- воєнний урядовець
Це фахівець у певній сфері, прийнятий на службу до війська. Зараз усіх роблять військовими (офіцери/солдати), а тоді була чітка різниця між тими, що може командувати в бою, і тими, хто цим не займається, а лише працює у певній сфері (лікарі, бухгалтери, зброяри, ін.). Ось ці другі і називалися військовими урядовцями.
no subject
Date: 2025-02-01 07:58 pm (UTC)Непогана карʼєра, так. І, взагалі, непересічний був чоловік, кажуть. Принаймні, дітей виховав хороших. Про доньок я знаю менше, одну лише застав наприкінці її життя, а так, старший син написав одну з відомих книг про Національно-Визвольні Змагання після Першої Світової. Молодший ніколи не розповідав, що робив до війни, а з часу війни і до початку восьмидесятих був сільським вчителем і людиною широкої душі, який, хай все життя жив дуже бідно, але допоміг купі людей. Починаючи з того, що не побоявся одружитися з моєю бабусею і удочерити її чотирилітню доньку, мою маму, хоча ризик був страшний: у них вся інша родина або сиділа, або була в бігах, або загинула, будучи членами верхівки ОУН. (В результаті, я лише в 15-літньому віці взнав, що дідусь мені нерідний, а моя мама народилася не тоді, не там, і не під тим іменем, яке всі вважали її справжнім імʼям. Таке...)